4 Jenis Strategi Pemasaran Produk Yang Anda Perlu Tahu

Untuk memasarkan produk, cara yang baik dan kreatif diperlukan. Bayangkan jika anda menjual barangan tradisional dengan pemasaran konvensional, tentu saja sukar untuk mendapatkan pembeli. Oleh itu, mengetahui dan memahami strategi pemasaran produk adalah penting bagi jurujual atau pengurus pemasaran.

Jenis Pemasaran Produk
jurnal.id

Strategi pemasaran itu sendiri ditakrifkan sebagai cara atau kaedah untuk meningkatkan bilangan pembeli. Strategi pemasaran setiap perniagaan berbeza antara satu sama lain. Ada orang yang suka menjual secara online, ada juga yang suka menjual secara langsung.

Semua itu tidak menjadi masalah jika matlamat utama dicapai. Adakah anda tahu apakah jenis strategi pemasaran produk? Berikut adalah 4 jenis strategi pemasaran produk yang perlu anda ketahui:


Direct Selling

Direct Selling adalah sejenis strategi pemasaran di mana penjual akan menjual produknya secara langsung kepada pengguna. Walaupun secara langsung, tetapi pada umumnya penjual tidak dilakukan di kedai runcit.

Anda boleh melakukan ini dari pintu ke pintu atau bertemu dengan pelanggan secara langsung. Anda sebagai pemasar boleh pergi ke rumah pengguna sasaran. Pembekalan barangan yang dijalankan di sana dengan bergantung pada keupayaan persuasif.

Kelebihan strategi ini adalah bahawa modal tidak perlu menjadi besar, sehingga sesuai untuk bisnis yang tidak memiliki modal besar. Walau bagaimanapun, kelemahan itu adalah pemasar atau pemasar akan cepat atau lebih letih kerana ia berterusan.

Di samping itu, sesetengah orang atau pengguna juga tidak selesa dengan cara ini kerana ia menyusahkan dan terpaksa membeli.


Earned Media

Strategi pemasaran produk kedua ialah earned media. Berbeza dengan direct selling, strategi jenis ini dilakukan secara tidak langsung.

Perkara utama yang perlu anda lakukan untuk melaksanakan strategi ini ialah membina hubungan dan kepercayaan dengan masyarakat. Oleh itu, anda perlu membina jenama dan membentuk imej yang baik melalui media sosial.


Point of Purchase

Point of Purchase (POP) adalah strategi pemasaran dengan meletakkan bahan pemasaran atau pengiklanan di dekat produk yang dipromosikan. Strategi ini sangat sesuai untuk kedai runcit yang menjual pelbagai produk.

Menurut penyelidikan, kira-kira 64% orang yang datang ke kedai runcit masih belum memutuskan produk apa yang hendak dibeli. Anda boleh memanfaatkan keadaan ini dengan mengarahkan mereka untuk membeli produk anda.

Menggerakkan semua pengetahuan produk dan kemahiran komunikasi supaya pengguna berminat dan sukar untuk menentang. Anda boleh melakukan strategi pemasaran produk pembelian ini dengan membuat paparan dengan reka bentuk khas yang menarik dan meletakkannya di tempat-tempat strategik seperti pintu masuk dan pintu keluar.


Pemasaran Internet

Sudah tentu anda sudah terbiasa dengan strategi pemasaran ini? Pemasaran Internet adalah strategi pemasaran yang terkenal dan diamalkan oleh banyak perniagaan hari ini. Cara yang mudah dan cepat untuk membuat strategi ini dipilih.

Di samping itu, media sosial adalah pilihan yang hebat serta Instagram, Facebook, laman web, pemasaran e-mel dan banyak lagi. Strategi pemasaran jenis ini berjalan lancar jika anda boleh membuat kandungan yang menarik pembeli.

Terutama jika anda boleh membuat jenama yang berasingan dalam media sosial, ia adalah kelebihan yang sangat baik. Oh ya semua jenis kandungan yang anda buat juga merupakan aset dalam bentuk hak cipta, jangan buat kandungan secara rawak.

Mereka adalah beberapa jenis strategi pemasaran produk yang perlu anda ketahui. Oleh itu, anda boleh memilih strategi pemasaran yang akan dilaksanakan dengan berkesan dan menjadikan perniagaan anda lebih maju.

Di samping strategi pemasaran, anda juga perlu menguruskan kewangan dengan baik. Kerana dengan pengurusan yang baik, perniagaan akan berkembang dengan mudah. Jurnal adalah perisian perakaunan dalam talian yang boleh membantu anda menguruskan kewangan dengan lebih baik.

LihatTutupKomentar